Różnice między sitodrukiem a drukiem sublimacyjnym. Która z metod jest lepsza?

Różnice między sitodrukiem a drukiem sublimacyjnym. Która z metod jest lepsza?

W minionych latach zaobserwowaliśmy wzrost popularności ciuchów z pięknymi nadrukami. Jak grzyby po deszczu wyrastają sklepy internetowe oferujące sprzedaż odzieży z nadrukiem. Te mogą być własne lub z góry narzucone przez firmę odzieżową. Zastanawiałeś się, w jaki sposób powstają takie produkty, a może sam planujesz założyć firmę projektującą odzież i jej sprzedaż? Popularnymi technikami nanoszenia wzorów i obrazów na elementy garderoby są sublimacja i sitodruk. Na obu metodach skupimy się w niniejszym artykule. Jeśli chcesz poznać różnicę zachodzącą między tymi dwiema technikami druku, zapraszam do lektury!

Kto nie słyszał o sitodruku?

Termin ten przewija się w wielu dyskusjach pomiędzy ludźmi zainteresowanymi produkcją elementów garderoby z uwzględnieniem druku finezyjnych wzorów. Wiele firm reklamuje odzież z własnym nadrukiem na festiwalowych stoiskach. Na pewno byliście tego świadkami i stanęliście przed możliwością popełnienia takiego zamówienia. Czy sitodruk umożliwia nam zakup koszulki z własnym nadrukiem? To zależy. Nim przejdziemy do wymienienia głównych cech sitodruku, zajmijmy się opisem procesu produkcji nadruków realizowanych za pomocą tej techniki. Sitodruk nie bez powodu nazywany jest metodą analogową nanoszenia wzorów na odzież. Technika ta polega na przetoczeniu farby przez formę drukową. Wspomniana forma skonstruowana jest w określony sposób. Potrzebna jest do tego siatka z nylonu i stalowa rama. Odbitkę przytaczać można manualnie, za pomocą rąk lub maszynowo. Forma drukową w przypadku sitodruku jest niczym innym jak określonym szablonem. Drukuje się jednym kolorem za jednym razem. Wprowadzenie kolejnych kolorów wiąże się z nałożeniem następnej warstwy. Jeśli pragniemy uzyskać wielobarwny efekt z użyciem sitodruku, niestety się rozczarujemy. Proste wzory z niewielką ilością kolorów tak, jak najbardziej. Artystycznych wzorów z subtelnie zmieniającymi się tonacjami kolorystycznymi nie uzyskamy tą metodą.

Co drukować za pomocą sitodruku?

Wyobraźmy sobie, że prowadzimy niewielką firmę odzieżową. Zgłaszają się do nas klienci składający zamówienie na odzież firmową. Czy to zlecenie nas nie przerośnie, jeśli paramy się sitodrukiem? Jeśli klient życzy sobie prostego wzornictwa, to jest to wykonalne. Produkcja bluz firmowych z logo nie powinna nastręczyć nam większych problemów. Jako że proces produkcji za pomocą sitodruku jest kosztochłonny, opłaca się realizować proste zlecenia w ilościach hurtowych. Jak już wspomnieliśmy, sitodruk nie nadaje się do drukowania zdjęć na odzieży i elementów wielobarwnych. Bardziej skomplikowane wzornictwo zwyczajnie odpada. W ramach analogowej metody drukowania odzieży wyróżniamy kilka typów. Oto i one.

  • Sitodruk płaski. Idealnie nadaje się do zadrukowywania gotowych już przedmiotów, takich jak torby lub odzież sportowa z własnym nadrukiem (pod warunkiem, że ta nie implikuje skomplikowanego wzornictwa).
  • Sitodruk rotacyjny. Stosuje się go w przypadku zadrukowywania całych wałków materiałów. Metoda ta jest kosztowna, ponieważ odpowiednie cylindry służące celom produkcyjnym podnoszą cenę i to znacząco.
  • Sitodruk rzemieślniczy. Pod tym pojęciem rozumie się manualny druk w warunkach domowych. Inicjatorem tej metody był nie kto inny jak Andy Warhol i za jego przykładem ruszyła światowa bohema.

Druk sublimacyjny

Skoro wyjaśniliśmy sobie kwestię związaną z sitodrukiem, rzućmy, okiem na sublimację. Czym ona jest? Jaki jest jej klasyczny podział? Dla jakich materiałów ta metoda druku jest dedykowana? Zacznijmy od wyjaśnienia samego terminu sublimacja. Pora na odrobinkę chemii, ponieważ w przypadku sublimacji mówimy o procesie chemicznym. Oznacza bowiem proces przejścia z jednego stanu skupienia w drugi, a mianowicie ze stałego w gazowy. Przygotowany nadruk wygrzewa się na materiale w temperaturze oscylującej wokół 200 stopni Celsjusza. Barwniki przeznaczone do druku sublimują w trakcie tego procesu. Scalają się wraz z użytym materiałem. Oto zwięzła odpowiedź na pytanie o to, jak nanieść druk sublimacyjny na tkaninach. Sublimacja dzieli się na dwie kategorie. Wymieńmy je.

  • Sublimacja pośrednia, która oznacza drukowanie za pomocą drukarki cyfrowej.
  • Sublimacja bezpośrednia, często nazywana transferową. To manualny sposób drukowania tkaniny. Papier transferowy z gotowym szablonem kładziemy na tkaninie i za pomocą płaskiej prasy drukujemy.

Sublimacja dedykowana jest materiałom syntetycznym, takich jak poliester i wszelkie jego mieszanki. Niestety, jeśli myślimy o materiałach takich, jak jedwab, wiskoza lub bawełna powinniśmy szukać innych metod drukowania odzieży.

Podsumowanie

Drukowanie analogowe, zwane sitodrukiem sprawdzi się w przypadku prostych wzorów o ograniczonej ilości kolorów nanoszonych na koszulki czy bluzy. Nie sprawdzi się, jeśli myślimy o artystycznych grafikach zdobiących koszulki. Sublimacja świetnie sprawdzi się w przypadku nanoszenia wzorów i barwnych druków. Warunkiem jest jednak to, by była to sublimacja na poliestrze. W przypadku innych tkanin nie osiągniemy dobrego efektu i nie jest to zalecane. Wybór jednej z tych technik drukowania zależy od rodzaju tkaniny, którą chcemy zadrukować i wzorów, które mają się na nich pojawić.