Witamina C – co daje dla naszego organizmu?

Witamina C – co daje dla naszego organizmu?

Kwas L-askorbinowy, czyli popularna witamina C często jest wymieniana jako jeden z najważniejszych z mikroelementów ważnych dla naszego zdrowia. Także jest stale kojarzona z suplementami diety wspomagającymi układ immunologiczny. Ten ważny składnik odżywczy zyskuje powszechną szczególną uwagę głównie ze względu na swój do potencjał zwiększania odporności. Jednak definiowanie zdolności witaminy C jedynie do skracania czasu trwania przeziębienia to olbrzymie niedopowiedzenie.

Witamina C – co daje dla naszego organizmu?Witamina C jest przeciwutleniaczem, który nie jest naturalnie wytwarzany przez ludzki organizm, dlatego kluczowe jest, aby pozyskiwać go ze źródeł bogatych w ten składnik. Witaminę C można szukać w wielu różnych produktach spożywczych. Owoce cytrusowe są najpopularniejszymi z nich, ale czerwona i zielona papryka, brokuły, kiwi, pomidory i brukselka także są świetnym źródłem tego związku.

Przyjęło się, że dorosłe kobiety potrzebują 75 miligramów witaminy C każdego dnia, a w przypadku mężczyzn zalecana dawka to 90 miligramów. Większość osób, które nie zaniedbują swoich nawyków żywieniowych dostarcza wystarczającą ilość tego składnika odżywczego tylko poprzez samą dietę. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się o siedmiu najważniejszych korzyściach zdrowotnych, które daje nam witamina C.

Stymulacja syntezy kolagenu

Ludzkie ciało nie może funkcjonować bez procesów do syntezy kolagenu, który znajduje się w każdej tkance łącznej. Między innymi dlatego odpowiedni poziom witaminy C jest tak ważny, ponieważ jest niezbędny do prawidłowej produkcji kolagenu. Kolagen jest jednym z najbardziej obficie występującym białkiem w naszym organizmie i odgrywa kluczową rolę w tkankach łącznych, gdyż jest ich podstawowych budulcem. Dotyczy to przede wszystkim kondycji stawów, narządów wewnętrznych ale także skóry, paznokci i włosów.

Kolagen jest także uznawany jako element przeciwstarzeniowy, który odmładza nasz wygląd, co potwierdzają eksperci od zdrowia i urody. Miejscowe stosowanie witaminy C na skórę prowadzi do zwiększonej produkcji kolagenu i lepszej kondycji skóry. Spożywanie jej także daje podobny efekt. Zwiększenie synteza kolagenu jest także równoznaczne z tym, że witamina C pomaga w szybszym gojeniu się ran.

Pomoc we wchłanianiu mikroelementów

Kolejną ważną rolą witaminy C jest współdziałanie z innymi elementami i minerałami w organizmie. Między innymi jest to żelazo, które wspiera prawidłowy wzrost i rozwój ciała, a także wspomaga zdolność organizmu do dystrybucji tlenu i pomaga w procesach wytwarzania niektórych hormonów. Żelazo niehemowe, które występuje w roślinach, może być bardzo trudne do wchłonięcia przez ludzki organizm. Spożywanie witaminy C wspomaga prowadzi do polepszenia się możliwości jego wchłaniania z pożywienia.

Rola w usprawnieniu funkcjonowania mózgu

Witamina C odgrywa również ważną rolę w skomplikowanej syntezie neuroprzekaźników i w poprawie funkcji poznawczych. Neurotransmitery są niezbędne dla procesy wysyłania informacji z mózgu do reszty ciała. Odkryto także, że witamina C może być powiązana z usprawnieniem funkcjonowania mózgu. W toku badań zauważono wyższe stężenia witaminy C u osób zdrowych w porównaniu z innymi uczestnikami badania, którzy cierpią na upośledzenie funkcji poznawczych mózgu.

Właściwości antyoksydacyjne chroniące przed chorobami przewlekłymi

Wiele korzyści płynących z witaminy C można zauważyć w jej właściwościach przeciwutleniających. Przeciwutleniacze to substancje neutralizujące wolne rodniki, które są lotnymi i bardzo szkodliwymi elementami wytwarzanymi w organizmie, powodującymi groźne uszkodzenia komórek i tkanek. Przeciwutleniacze chronią przed występowanie i rozwojem poważnych schorzeń, takich jak nowotwory czy choroby serca. Potrzeba jednak więcej wysiłków badawczych, aby definitywnie wykazać, że witamina C może skutecznie zapobiegać rakowi lub różnym chorobom układu krążenia.

Wzmocnienie układu odpornościowego

Zdecydowanie najbardziej znanym działaniem witaminy C jest pozytywny wpływ, jaki ma ona na nasz układ odpornościowy. Witamina C skutecznie wspiera układ odpornościowy poprzez ochronę przed szkodliwym stresem oksydacyjnym, a także pomaga w zabijaniu drobnoustrojów i zmniejsza potencjał uszkodzenia tkanek. Wykazano, że niedobór tej witaminy może zwiększyć tempo rozwoju infekcji. Jest mało prawdopodobne, że sporadyczne przyjmowanie witaminy C, gdy tylko zaczniesz kichać, uchroni Cię przed przeziębieniem, ale na pewno może pomóc w szybszej kuracji. Dlatego warto w czasie zwiększonego ryzyka zachorowania zwiększyć dawkę witaminy C przyjmowanej do organizmu.

Ochrona dla oczu

Zauważono, że witamina C może zauważalnie obniżyć ryzyko rozwoju zaćmy, a także spowolnić postęp zwyrodnienia plamki żółtej (AMD), które może postępować wraz z wiekiem. Wykazano, że przyjmowanie 500 mg witaminy C każdego dnia w ramach określonej czasowo kuracji spowalnia postęp choroby u osób z umiarkowanym AMD, co prawdopodobnie jest skutkiem właściwości przeciwutleniających tej witaminy. Jednak przed długotrwałym przyjmowaniem jakichkolwiek suplementów (a szczególnie w tak dużych dawkach) najlepiej skonsultować się z lekarzem.